سفارش تبلیغ
صبا ویژن

قرآن،آزادی و حقوق بشر-7

ارسال  شده توسط  مهدی گلمحمدی ایرانی در 100/2/16 8:9 صبح

قرآن،آزادی و حقوق بشر-7

 


 قرآن ، آزادی و حقوق بشر : قسمت هفتم-7 


 16-سوره احزاب ، آیه 48 :: 
 وَلَا تُطِعِ الْکَافِرِینَ وَالْمُنَافِقِینَ وَدَعْ أَذَاهُمْ وَتَوَکَّلْ عَلَى اللَّهِ وَکَفَى بِاللَّهِ وَکِیلًا
 و از کافران و منافقان اطاعت مکن و آزارشان را رها ساز و به خدا توکل کن که خدا در سپردن امور به او کافی است.
( مترجم :: م.ع.ب )



17-خداوند رحمان و رحیم در سوره النساء ، آیه 79 می فرماید :: مَّا أَصَابَکَ مِنْ حَسَنَةٍ فَمِنَ اللَّهِ وَمَا أَصَابَکَ مِن سَیِّئَةٍ فَمِن نَّفْسِکَ وَأَرْسَلْنَاکَ لِلنَّاسِ رَسُـولًا وَکَفَى بِاللَّهِ شَهِیدًا
[درست است] هر پیشامد نیکویی بر تو رسد از جانب خداست، و[لی] هر پیشامد ناگواری بر تو رسد از خود توست ، [نه دیگران] و ما تو را به پیامبری برای [هدایت] مردم فرستادیم و خدا در مقام گواه بودن کافی است.
( ترجمه:: سایت و نرم افزار م.ع.ب ) 



 نکته ها ::
همچنانکه در توضیح سوره یونس ، آیه 99 ، به نگارش درآوردیم ، چون خداوند آفریدگار تمام عالم و جهان میباشد ، هر کاری از خوب و بد از انسانها با اختیار و اراده آزادی که دارند سر میزند ، حضرت حق آن اعمال را به صورت صریح یا تلویحی به خود نسبت میدهد ، زیرا علاوه بر اینکه خود مالک و آفریننده تمام مخلوقات جهان است ، به انسانها عقل و اختیار اعطا کرده ، تا با پیروی از پیامبران الهی ، راه حقیقت و روشنائی را از چاه باطل و سیاهی بازشناسند. درسی دیگری که این آیه الهی به ما میدهد ، این است که ، آنکه پیامبر و رسولِ حضرت احدیت است ، تنها وظیفه رسالتش ابلاغ و پیام رسانی آشکارِ حُکم و حکمت آیات آفریدگار به خلق خدا است ، بی آنکه حق تحمیل ، اجبار و اکراه عقاید دینی را به مردم داشته باشد.
ما انسانها هم باید از سنن و دستورات خدا که در گفتار و اعمال پیامبر اسلام( ص ) ، متجلی و عیان شده است ، دقیق و بطور کامل پیروی کنیم ، و از اجبار و تحمیل عقاید به مردم خودداری نمائیم ، وتنها دعوت ما به سوی پندارها ، گفتارها ، اعمال و رفتارهایِ ، معروف و نیکی ها باشد ، زیرا در برخی اوقات بدی ها و زشتکاری ها و عواقب سوء آنها که منشاء زیان و خسارت فردی و گاهاً جمعی و اجتماعی َو ....را در پی دارد.
ولی در پروسه دعوت به نیکی ها و فراخوان به دوری کردن از بدیها ، حقِ تحمیل عقایدی که طبق فطرت الهی مسئله ای قلبی و درونی است، به دیگران ، از جمله آشنایان و نزدیکانِ خود را نداریم.
زیرا ما در عمل به دستورات الهی ، و از جمله یکی از شعائر مهم دینی آن ، یعنی امر به معروف و نهی از منکر توحیدی و قرآنی ؛ [ که عمدتاً یکی از وظایف مهم آن ، نقشهایِ نظارتی ملت بر اعمال و تدبیر حاکمان برای دستیابی به ترقی و تکامل نوع بشر میباشد ؛ دقیقاً باید طبق فرامین حضرت حق ، با تواضع و فروتنی در گفتار و رفتار ، همراه با استدلال درست ، آگاهانه و هشیارانه ، مسیر و راهِ مستقیمِ حقیقت ، توحید و اخلاق انسانی و اسلامی را ، از چاهِ نادرستِ باطل و کژراهه ، بطور مشخص ، دقیق و ملموس مشخص کنیم.
 بعد از بیان نمودن و روشنگری در پیرامون دستورات حضرت حق به فرد و یا افراد جسجوگر ، حالا مخاطبِ ما در پذیرش و یا عدم پذیرش عقاید و باورهای دینی و مذهبی مطرح شده ، کاملاً آزاد و مختار میباشد.


استاد بازرگان در توضیح این آیه ، از جمله می نگارد :: این آیه به ظاهر همان ادّعای مسلمان نماها (منافقان) را تأیید می‌کند که حوادث نیکو (پیروزی) را به حساب خدا و ناخوشایندی‌ها (شکست‌ها) را به حساب پیامبر می‌گذاشتند. حال آنکه در آیة قبل بر آنان خرده گرفته بود که چرا نمی‌فهمند!؟ به نظر می‌رسد پاسخ را باید در تفاوت زاویة نگرش به مسئله یافت؛ در آیه قبل از زاویة مشیّت خدا مسئله را مطرح می‌سازد که حوادث نیک و بد تماماً تابع نظاماتی هستند که او مقدّر کرده است، اما در این آیه موضوع را در ارتباط با نقش انسان، در نیک و بد سرنوشتی که برای خود رقم می‌زند، عنوان می‌نماید.
 مثال مدرسه الگوی ساده‌ای برای فهم آسان‌تر این مسئله است:
1- کارنامة قبولی و رفوزگی (هر دو) از طرف مدرسه داده می‌شود ، 
 2- توفیق هر شاگردی در حقیقت ناشی از امکانات و آموزش‌هایی است که در مدرسه توسط معلمین عرضه می‌شود، در حالی که رَد شدن شاگرد در امتحانات ناشی از بی‌همّتی خود اوست؛
 (مدرسه برای رد کردن تأسیس نشده است).


18- سوره احقاف ، آیه مبارکه 8 ::
 أَمْ یَقُـولُونَ افْتَرَاهُ قُلْ إِنِ افْتَرَیْتُهُ فَلَا تَمْلِکُونَ لِی مِنَ اللَّهِ شَیْئًا هُوَ أَعْلَمُ بِمَا تُفِیضُونَ فِیهِ کَفَى بِهِ شَهِیدًا بَیْنِی وَبَیْنَکُمْ وَهُوَ الْغَفُورُ الرَّحِیمُ.
 یا می‌گویند: [محمّد] قرآن را از خودش بافته است. بگو: اگر آن را از خودم بافته [و به خدا نسبت داده] باشم، شما در برابر [کیفر] خدا کاری برای من نتوانید کرد. او بر آنچه [از مشغولیات باطل که] در آن غرق شده‌اید آگاه‌تر [از من] است و شاهد بودن خدا میان من و شما کافی است، و او آمرزنده و مهربان است. 
( ترجمه : م.ع.ب )





19-آفریدگار عالم در سوره احزاب ، آیه مبارکه 39 می فرماید ::
الَّذِینَ یُبَلِّغُونَ رِسَالَاتِ اللَّهِ وَیَخْشَوْنَهُ وَلَا یَخْشَوْنَ أَحَدًا إِلَّا اللَّهَ وَکَفَى بِاللَّهِ حَسِیبًا
ترجمه فارسی :: 
 ـ [همان] کسانی که رسالت‌های خدائی را [به مردم] می‌رسانند و [فقط] از او بیم دارند و از هیچکس جز خدا نمی‌هراسند و خدا در حساب‌گری کافی است.
ترجمه :: ( م.ع.ب )



20-سوره فرقان ،آیه مبارکه 58 ::
وَتَوَکَّلْ عَلَى الْحَیِّ الَّذِی لَا یَمُوتُ وَسَبِّحْ بِحَمْدِهِ وَکَفَىبِهِ بِذُنُوبِ عِبَادِهِ خَبِیرًا
و [در برابر توطئه‌های مخالفان] بر آن [خدای] زندة جاویدی که هرگز نمی‌میرد توکل کن و به ستایش او [با ایفای نقش مثبت و اصلاحی] بکوش و [حسابرسی] خدا نسبت به [آثار و عوارض] گناهان بندگانش کافی است [=نیازی نیست کسی دخالت کند].



21-سوره مدثر ، آیه 11 ::
 .........ذَرْنِی وَمَنْ خَلَقْتُ وَحِیدًا
مرا و کسی را که خود به تنهایی [بدون مشارکت دیگران] آفریدم به حال خود وا گذار [=خود را مسئول و مشغول او مدار].
 ( ترجمه : م.ع.ب )



22-سوره حجر ، آیات 2 و 3 ::
سوره حجرآیه 2 : رُّبَمَا یَوَدُّ الَّذِینَ کَفَرُوا لَوْ کَانُوا

 مُسْلِمِینَ چه بسا کسانی که [توحید و آخرت را] انکار کردند، [در دنیا یا آخرت] آرزو کنند ای کاش [در برابر خدا] تسلیم بودند.

سوره حجر ، آیه3 ::
ذَرْهُمْ یَأْکُلُوا وَیَتَمَتَّعُوا وَیُلْهِهِمُ الْأَمَلُ فَسَوْفَ یَعْلَمُونَ ـ
 [به حال خود] واگذارشان کن تا بخورند و [از نعمات مادّی] بهره‌مند شوند و آرزو [های دنیائی] سرگرم‌شان کند. به زودی [سرانجام خود را] خواهند دانست.
( مترجم :: م.ع.ب )



23-در سوره قلم ، آیات مبارکه 43 و 44 می خوانیم ::
خَاشِعَةً أَبْصَارُهُمْ تَرْهَقُهُمْ ذِلَّةٌ وَقَدْ کَانُوا یُدْعَوْنَ إِلَى السُّجُودِ وَهُمْ سَالِمُونَ?43?
دیدگانشان به زیر افتاده خوارى آنان را فرو مى‏ گیرد در حالى که [پیش از این] به سجده دعوت مى ‏شدند و تندرست بودند (43)
فَذَرْنِی وَمَنْ یُکَذِّبُ بِهَذَا الْحَدِیثِ سَنَسْتَدْرِجُهُمْ مِنْ حَیْثُ لَا یَعْلَمُونَ?44?
پس مرا با کسى که این گفتار را تکذیب مى ‏کند واگذار به تدریج آنان را به گونه‏ اى که در نیابند [گریبان] خواهیم گرفت (44)
 (مترجم :: زنده یاد استاد محمد مهدی فولادوند)




24-سوره معارج ، آیه 42 ::


فَذَرْهُمْ یَخُوضُوا وَیَلْعَبُوا حَتَّى یُلَاقُوا یَوْمَهُمُ الَّذِی یُوعَدُونَ.
پس به حال خود رهایشان کن ، تا [در بیهودگی‌ها] فرو روند و به بازی [های دنیا] مشغول باشند تا به روزی [برسند] که بیم داده شده‌اند.
(م.ع.ب )



نویسنده مقاله :: #مهدی_گلمحمدی

 #قرآن_آزادی_و_حقوق_بشر
#پرتوی_از_قرآن
ادامه دارد.

 


قرآن،آزادی و حقوق بشر-6

ارسال  شده توسط  مهدی گلمحمدی ایرانی در 100/2/15 11:8 صبح

قرآن،آزادی و حقوق بشر-6

 


  قرآن ، آزادی ،‌ حقوق بشر-قسمت ششم-6


 سوره یونس :: آیه 99 ::

 وَلَوْ شَاءَ رَبُّکَ لَآمَنَ مَن فِی الْأَرْضِ کُلُّهُمْ جَمِیعًا أَفَأَنتَ تُکْرِهُ النَّاسَ حَتَّى یَکُونُوا مُؤْمِنِینَ.
و اگر پروردگارت می‌خواست، همه اهل زمین [جبراً] ایمان می‌آوردند [اما انسان را موهبت اختیار و حق انتخاب داده است]. [حال] آیا تو می‌خواهی مردم را [با وجود چنین مشیتی] وادار کنی تا ایمان بیاورند؟

 به عنوان مثال:: در قرآن می خوانیم که باید از مواد مخدر و مشروبات الکلی و قمار دوری نمود ، و حتی به آنها نزدیک نشد ، ولی فردی عادت به نوشیدن مشروبات الکلی یا مصرف مواد صنعتی همچون شیشه پیدا می کند ، و در حین عمل رانندگی از خود بیخود شده ، و یا دچار خیالات و توهمات مالیخولیایی میشود ، و نهایتاً به تپه ای برخورد می کند و جان عزیزش را از دست میدهد.
آیا در این تصادف دلخراش می توانیم قانونِ علمی و هدفمندِ حاکم بر جهان ، و یا پروردگار تمام عالم و کائنات را بعنوان سازنده و آفریننده آن محکوم کنیم ، یا در واقع بینیِ خردورزانه کمال جویانه ، مقصر اصلی آن حادثه هولناک تصادف ، آن راننده مست یا نشئه از مواد مخدرِ صنعتی بود ، که برخلاف قانون و دستورات انسان سازِ خدا در کتاب قرآن حکیم عمل نمود ، و به نفسِ خود بسیار ستم کرد ، و عاقبت با بهره جوییِ نادرست از اراده و اختیار آزادش ، خود را به ورطه مرگ و  هلاکت انداخت؟



یا در مثالی دیگر :: ( ...دست زدن به آتش دردناک است و موجب میشود تا دستمان را سریعاً عقب بکشیم. ما مجبور نیستیم این پاسخ را یاد بگیریم ، این پاسخ به صورت فطری توسط ساختار دستگاه عصبی ما تعیین تکلیف شده است. ما انسانها به این مسئله واقفیم که هر گاه به آتش دست بزنیم ، دستمان خواهد سوزد.
در نتیجه ، صرفاً با دیدن و مشاهده شعله آتش ، از دست بردن به درون آن حذر میکنیم ، زیرا دیدن شعله آتش جایِ دست زدن به شیء داغ را می گیرد و این شیء .محرکی برای تولید ترس و اجتناب نمودن از آن عمل اشتباه می شود. ) 

 منبع : [=کتاب روانشناسی یادگیری ، یحیی سید محمدی ، ص6 ] 



 سوال مشخص ::
آیا در مطلب بالا فردی که برخلاف نظم و نظام ، و قوانین هدفمند حضرت حق در تمام عالم و هستی ، رفتار کند و به آتش سوزان دست بزند و دستانش دچار سوزش و درد شود و بسوزد ، می توانیم خام خیالانه چنین مدعی شویم که گویا خداوند در این عمل مقصر است ، و یا نه فرد خاطی را سرزنش خواهیم نمود که از تعقل و قوانین عینی و علمی جهانِ بزرگ و مرتبط به هَم ، سر پیچیده است و عملی نادرست را برگزیده و به اجرا گذاشته است؟



14-سوره انعام ، آیه 104 ::

قَدْ جَاءَکُم بَصَائِرُ مِن رَّبِّکُمْ فَمَنْ أَبْصَرَ فَلِنَفْسِهِ وَمَنْ عَمِیَ فَعَلَیْهَا وَمَا أَنَا عَلَیْکُم بِحَفِیظٍ.

برای شما از جانب پروردگارتان بینش‌هایی [=حقایقی رهگشا / کتابی روشنگر] آمده است؛ پس هر کس دیده [بصیرت] گشاید، به سود اوست و هرکس دیده بربندد، به زیان اوست و من پاسدار [ایمانِ] شما نیستم.
( ترجمه : م.ع.ب )



15-سوره نساء ، آیه 81 :
پرورد گار یگانه در این آیه مبارکه می فرماید ::
 وَیَقُـولُونَ طَاعَةٌ فَإِذَا بَرَزُوا مِنْ عِندِکَ بَیَّتَ طَائِفَةٌ مِّنْهُمْ غَیْرَ الَّذِی تَقُـولُ وَاللَّهُ یَکْتُبُ مَا یُبَیِّتُونَ فَأَعْرِضْ عَنْهُمْ وَتَوَکَّلْ عَلَى اللَّهِ وَکَفَى بِاللَّهِ وَکِیلًا
 [در حضور تو] اظهار فرمانبرداری [برای مشارکت در جهاد] می‌کنند، با این حال وقتی از [حالت پنهان‌کاری] نزد تو بیرون می‌آیند، گروهی از آنها خلاف آنچه [از ضرورت همبستگی علیه تجاوز دشمن] می‌گویی، شبانه توطئه می‌کنند. حال آنکه خدا آنچه در پنهان توطئه می‌کنند ثبت می‌کند. پس [با وجود این خیانت‌ها] درگیرشان مشو و به خدا توکل کن که خدا در وکالت [=سپردن کارها به مشیّت او] کفایت می‌کند.
 ( ترجمه :: م.ع.ب )



نکته ها ::
در این آیه بر خلاف تبلیغات نادرست و فریبکارانه اسلامستیزان ، می توانیم دریابیم ، مقوله آزادی و حقوق نوع انسان چقدر مورد توجه اسلام می باشد. خداوند در این آیه ،حتی به پیامبر عشق و رحمت گوشزد می کند ، از خیانت  دورویان مسلمان نما یا همان منافقان که جلسه و گردهمائی مخفی شبانه بر علیه رسول اکرم بعنوان فرمانده جنگی تشکیل می دهند ، بگذرد و توطئه و کارشان را بخدای عالم واگذار نماید.


 یکی از عالمان و مفسران قرآن حکیم در مورد این آیه می نویسد :
( نکته بس مهمی در ارتباط با آزادی مخالفین در این آیه آموزش داده شده است؛ آزادی برای تشکیل جلسة مخفی شبانه علیه نظریات پیامبر در مقام حاکم و فرمانده سپاه در مقابله با دشمن! درست است که توطئه منافقانه آنان محکوم شده است، ولی کیفری دنیایی برای چنین اقدامی، که به هنگام جنگ توسط نظام‌های سیاسی دمکرات هم تحمّل نمی‌گردد، تعیین نشده است.

سیاق جنگی و محور بودن موضوع جنگ در این آیات را که در متن آیات جهادی (66 تا 104) قرار گرفته است، به وضوح می‌توان دریافت، بنابراین بدیهی است که اعلام مواضع موافق منافقین با تصمیمات پیامبر در دفاع از مدینه هنگام ملاقات با او، و اتّخاذ مواضع خلاف آن در محافل پنهانی شبانه، در مورد جنگ بوده است، نه احکام شرعی و عبادی. )  
( سایت و نرم افزار قرآنی م.ع.ب )



نکته ای که نباید از آن غفلت کرد این است که ، کافران و مشرکان و آحاد ملت تا زمانی که عقیده و تفکری را در غالب فردی ، یا جمعی بصورت انجمن ، احزاب و گروههای سیاسی و عقیدتی تشکیل می دهند و به تبلیغ آثار و اندیشه های خود دست می زنند ، کارشان آزاد و اندوخته های ذهنی اشان تحمل میشود ، ولی مانند قوانین همه دنیای دموکرات امروزین ، وقتی در دوران پیامبر گروهی از کافران و مشرکان بصورت فردی یا دسته جمعی به کشتار و خونریزی و تجاوز به جان و مال و نوامیس از نفوس مسلمین و آحاد ملت پرداختند ، در مقابل آنها بحث جنگ و جهاد دفاعی مطرح میشود تا جلوی جنگ و تعدی جنایتکارانه متجاوزان و جنگ طلبان را بصورت قاطع سد نمایند ، تا زمانی که متعدی تن به شکست یا صلح بدهد و جنگ بار فتنه اَش را بر زمین بگذارد‌ ، بعد از صلح ، اسارت ، عقب نشینی و یا پایان جنگ از طرف دشمن ، و بیرون رفتن یا عقب زدن آنها تا مرز تعیین شده اولیه ، هر گونه حرکتی مقابله جویانه جنگی در حکم ستمکاری ، تجاوز و تعدی است ، و خداوند ظالمان و  تجاوزکاران را هرگز دوست ندارد.

زیرا در قوانین جاری و ساری الهی ، حرمت جان انسانها به منظور یکی از اصول مهم و فسخ ناشدنی دین رهائی بخش اسلام قرآنی و محمدی میباشد و بس.




 نویسنده مقاله :: #مهدی_گلمحمدی


 #قرآن_آزادی_و_حقوق_بشر
#پرتوی_از_قرآن



ادامه دارد.

قرآن،آزادی و حقوق بشر-5

ارسال  شده توسط  مهدی گلمحمدی ایرانی در 100/2/14 3:30 عصر

قرآن، آزادی و حقوق بشر-5

‍ قرآن ، آزادی ، حقوق بشر _ قسمت هفتم-7
 12-سوره ص :: آیه 86 ::
قُلْ مَا أَسْأَلُکُمْ عَلَیْهِ مِنْ أَجْرٍ وَمَا أَنَا مِنَ الْمُتَکَلِّفِینَ. ـ [ای پیامبر] بگو: من در ازای این [رسالتم] هیچ مزدی از شما نمی‌خواهم و من از تکلیف کنندگان [=تحمیل کنندگان بیش از توان‌تان] نیستم.
( مترجم : م.ع.ب )
نکته ها ::
1-خدای بزرگ به حضرت محمد( ص ) امر میکند ، تا به گوش ملت برساند ، که رسول خدا از مردم بخاطر آن همه خون دِلها و زحمتهای طاقت فرسایی که برای راه روشنگری و احیای کلمه توحید و رستگاری متقبل شده ، هیچ مزدِ مادی و دنیوی طلب نخواهد کرد. مزد معنوی را هم خداوند به همه نیکوکاران ، از جمله پیامبر خدا در دنیا و آخرت اعطا می فرماید.
2- در این آیه مجدداً این درس را فرا می گیریم ، که اسلام دینی رهایی بخش و سراسر عشق ، صلح و رحمت است ، و برخلاف آنچه اسلامستیزان آگاه و نا آگاه ، در بوق و کرنا قرار می دهند و به سمع و نظر برخی از مردم که از تفکر کردن و مطالعه نمودن ، و بخصوص با خواندن دقیق و هدفمند قرآن حکیم دور و بیگانه هستند ، می رسانند-دینِ سعادتبخش و آزادیبخش قرآنی ، از هر گونه تحمیل ، زور ، اجبار دور میباشد.
در واقع این دستورات الهی مبنی بر عدم تحمیل ، اکراه و اجبار دین خدا برای همه موحدین و مسلمانان ، قابل پیروی و اجرا است.
 این دستورات حضرت حق در آیات الهی ، حتی برای رسول رحمت و مهربانی حضرت محمد صلی علیه و آله و سلم ، کاملاً الزامی ، ضروری و واجب بود.
 ________ 
 13-سوره یونس :: آیه 99 ::
وَلَوْ شَاءَ رَبُّکَ لَآمَنَ مَن فِی الْأَرْضِ کُلُّهُمْ جَمِیعًا أَفَأَنتَ تُکْرِهُ النَّاسَ حَتَّى یَکُونُوا مُؤْمِنِینَ.
 و اگر پروردگارت می‌خواست، همه اهل زمین [جبراً] ایمان می‌آوردند [اما انسان را موهبت اختیار و حق انتخاب داده است]. [حال] آیا تو می‌خواهی مردم را [با وجود چنین مشیتی] وادار کنی تا ایمان بیاورند؟
نکته ها ::
 1- هیچ فردی و هیچ قانونی نمی تواند و نباید ، مردم را برخلاف دستورات انسان ساز قرآن ،مجبور به ایمان آوردن و اعتقاد تحمیلی به دین خدا نماید. مثال تاریخی وعینی این فشارهای دینی و عقیدتی به مردم ، همان کشیشان افراط کار و ضد مردمی در دوران قرون وسطی هستند ، که خود را به دروغ و ریا نماینده و واسطه ما بین خدا و خلق خدا می دانستند.
آن کشیشان علی ظاهر چنین وانمود میکردند که گویا با آن همه شکنجه و زندان و اجبار ، ملت ناآگاه را ارشاد نموده و به ضرب زور و تحمیل به سوی بهشت موعود می کشانند.
آن سردمداران دیانت مسیحی علاوه بر کشتار موحدان و دگر اندیشان ، با دریافت کفاره های بسیار از ملت، به اصطلاح بهشت خدا را به آنها پیش فروش می کردند. ظلم و جور آن ریاکاران و منادیان دروغین مذهب ، تا بدان پایه رسید ، که مردم آن روزگار را به خاک سیاه نشاندند
2- پروردگار یگانه ، به نوع بشر اختیار و اراده آزاد انسانی اعطا نمود ، تا با خِرد و اندیشه خدادادی ، سره را از ناسره ، و حقیقت را از باطل تشخیص دهد ، و با اختیار کامل انسانی راه سعادت و یا راه شقاوت و بدبختی را انتخاب نمائید.
در واقع خداوند بخشنده و مهربان ، تمامی راز و رمزهای اخلاقی برای دستیابی به سعادت و خوشبختی دنیوی و اُخروی را از طریق وحی به پیامبر اسلام( ص ) ابلاغ نمود ، و آن آیات الهی را در غالب کتاب مقدس قرآن کریم به همه انسانها در طول تاریخ بشریت اهداء نمود
 3- هر انسان عاقل و خردمندی میتواند با عمل نمودن به آیات قرآن کریم ، راه حقیقت را از باطل باز شناسد ، و به سعادت و خوشبختی دنیوی و اُخروی برسد.
در واقع افرادی که با اراده و اختیار آزاد انسانی ، به دستورات زندگی ساز کتاب قرآن پشت می کنند ؛ و یا در نقطه متقابل آنها اشخاص موحدی که با اخلاق مترقی انسانی به راه حق قدم میگذارند ، در گرو دستاوردهای فردی خودمیباشند، و طبق اعمال حق یا باطل خویش ، در درگاه عدالت الهی مورد تعین تکلیف و حسابرسی قرار می گیرند.
4- آنهایی که در مسیر حق و حقیقت هستند ، و به قوانین و رهنمودهای الهی در جهان و نظام طبیعت احترام می کنند ، و در نقطه مقابل آنها ، افراد ستمگر ، متکبر و یا ظاهراً اهل علم و دانشی که عامدانه از قوانین و رهنمودهای توحیدی خدا روی می گردانند ، و در فضای گمراه و ملتهب ذهنی خود، آیات پروردگار را به سخره می گیرند ، دقیقاً بر خلاف شئون اخلاقیات و قوانین حقوق بشری به اعتقادات و باورهایِ بیش از یک میلیارد و نیم از مسلمانان جهان ، توهین و اهانتهای بی شرمانه می کنند.
به دیگر سخن ، آنانی که در مسیر پرهیزگاری و رستگاری هستند ، پاداش اعمال حق طلبانه خویش را از قوانین الهی کسب میکنند ، و آنهایی که برخلاف دستورات حیاتبخش خدایی عمل می کنند ، جزای عملشان را از قوانین هدفمند در طبیعت خواهند گرفت. در هر دوصورت به کسی ظلم نشده ، زیرا هر کسی محصول دستاوردهای خود را در این دنیا و در آخرت کسب میکند بس.
 نویسنده مقاله :: #مهدی_گلمحمدی
 #قرآن_آزادی_و_حقوق_بشر
#پرتوی_از_قرآن
ادامه دارد.

قرآن،آزادی و حقوق بشر-4

ارسال  شده توسط  مهدی گلمحمدی ایرانی در 100/2/12 12:49 صبح

قرآن،آزادی و حقوق بشر-4

 


  ‍ قرآن،آزادی و حقوق بشر-قسمت چهارم-4

 

6-خداوند یگانه در سوره مبارک نحل ، آیه35 می فرماید ::

وَقَالَ الَّذِینَ أَشْرَکُوا لَوْ شَاءَ اللَّهُ مَا عَبَدْنَا مِن دُونِهِ مِن شَیْءٍ نَّحْنُ وَلَا آبَاؤُنَا وَلَا حَرَّمْنَا مِن دُونِهِ مِن شَیْءٍ کَذَلِکَ فَعَلَ الَّذِینَ مِن قَبْلِهِمْ فَهَلْ عَلَى الرُّسُلِ إِلَّا الْبَلَاغُ الْمُبِین.

و مشرکان [بی خبر از از اختیار انسان در انتخاب باطل] گفتند: اگر خدا می‌خواست، نه ما و نه پدران ما چیزی جز او را عبادت نمی‌کردیم و بدون [موافقت] او چیزی را حرام نمی‌کردیم.  پیشینیان آنها نیز چنین کردند. پس [با وجود حق انتخاب و اختیار] آیا رسولان وظیفه‌ای جز ابلاغ آشکار [پیام توحیدی را] دارند؟

(مترجم : مهندس عبدلعلی بازرگان.)
________

 

 

 

7-سوره یس ، آیه 17 ::

پروردگار جهانیان در سوره یس : آیه 17 ، بسیار کوتاه وظیفه و روش اعلام رسالت پیامبر به خلق خدا را به قاطع ترین صورت امکان ، همچون آیات دیگر ، به عنوان درسی برای همه ما بازگو نمود.

وَمَا عَلَیْنَا إِلَّا الْبَلَاغُ الْمُبِینُ

و ما وظیفه‌ای جز ابلاغ[پیام او] نداریم.

 

 

 

8-سوره شوری :: آیه 48 ::

فَإِنْ أَعْرَضُوا فَمَا أَرْسَلْنَاکَ عَلَیْهِمْ حَفِیظًا إِنْ عَلَیْکَ إِلَّا الْبَلَاغُ وَإِنَّا إِذَا أَذَقْنَا الْإِنسَانَ مِنَّا رَحْمَةً فَرِحَ بِهَا وَإِن تُصِبْهُمْ سَیِّئَةٌ بِمَا قَدَّمَتْ أَیْدِیهِمْ فَإِنَّ الْإِنسَانَ کَفُورٌ

پس اگر [از پذیرش دعوت به ایمان] روی گرداندند، [بدان که] تو را [به عنوان] نگهبان نفرستاده‌ایم، بر تو [وظیفه‌ای] جز ابلاغ [رسالت] نیست. 

( ترجمه :: م.ع.بازرگان )

 

 

 

9-سوره آل عمران :: آیه 20 ::

فَإِنْ حَاجُّوکَ فَقُلْ أَسْلَمْتُ وَجْهِیَ لِلَّهِ وَمَنِ اتَّبَعَنِ وَقُل لِّلَّذِینَ أُوتُوا الْکِتَابَ وَالْأُمِّیِّینَ أَأَسْلَمْتُمْ فَإِنْ أَسْلَمُوا فَقَدِ اهْتَدَوا وَّإِن تَوَلَّوْا فَإِنَّمَا عَلَیْکَ الْبَلَاغُ وَاللَّهُ بَصِیرٌ بِالْعِبَادِ.

ترجمه فارسی ::
پس اگر [متولیان اهل کتاب] با تو به محاجّه [=دلیل‌تراشی برای انکار حق] پرداختند، بگو من روی [دل] ‌خویش به خدا [و نه تعصّبات قومی و نژادی] تسلیم کرده‌ام ، و پیروانم [نیز چنین هستند]. و به کسانی که کتاب [=تورات] به آنها داده شده [=علمای اهل کتاب] و اُمّیان [=توده‌های بی‌خبر آنها] بگو :: آیا شما [هم در برابر خدا] تسلیم شده‌اید؟ پس اگر [بدینگونه] تسلیم شده باشند، به راستی هدایت شده‌اند  و اگر روی گرداندند،
وظیفة تو فقط رساندن [پیام توحیدی] است و خدا [خودش] به بندگان بیناست.
( مترجم : م.ع.ب )
______

 

 

 

10-سوره الغاشیه ، آیات مبارکه 21 الی 26 :

 

نکته ها ::


دوستان گرامی ، قبل از اینکه این آیات روشنگر و مهم را به رشته نگارش در آوریم ، این نکته خالی از لطف نیست که ، آفریدگار عالم در آیه 21 ، به پیامبر وحی میکند تا به گوش بندگان خدا برساند ؛ ای رسول خدا ، پس تذکر بده ، که تو تنها تذکر دهنده ای ، تسلطی بر آنان نداری ، یعنی سلطه گر نیستی و بر انسانها هیچ تسلطی نداری ، تذکر و هشدارَت تنها برای گوشهایی اثربخش است  ، که در آنها نور تقوی نجاتبخش، توام با یک جوهره پاک انسانی تابیده شده باشد.

خداوند رحمان و رحیم ، وقتی به اینجا میرسد ، همه راههای عدول و انحراف مردمان را تا قیام قیامت سد میکند ،
و حجت را بصورت کامل بر پیامبرش تمام میکند.

 

 

خداوند بخشنده و مهربان
می فرماید ::
جزاء ، کیفر و حسابرسی کسانی که از جاده صلح ، صفا و راه ترقی و تکامل خارج میشوند ، و دل به حقیقت نمی سپارند ، و تسلیمِ قوانین و نیروهای هدفمندِ پروردگار یکتا ، در تمامی عالم و کائنات نمیشوند ، تنها و تنها تحت قیمومیت و مسئولیت مخصوص آفریدگار عالم می باشد و بس.

 

غاشیه:21
فَذَکِّرْ إِنَّمَا أَنتَ مُذَکِّرٌ
پس [مردم را به این حقایق] یادآور شو که تو فقط یادآوری کننده‌ای [=تنها کارِ تو، بیدارگری است]،

غاشیه:22
لَّسْتَ عَلَیْهِم بِمُصَیْطِرٍ
تو [جز تذکر دادن، حق] سیطره بر آنان نداری.
____

غاشیه:23
إِلَّا مَن تَوَلَّى وَکَفَرَ
[تذکر تو سودمند است] مگر [برای] کسیکه روی گرداند و انکار نماید،

غاشیه:24
فَیُعَذِّبُهُ اللَّهُ الْعَذَابَ الْأَکْبَرَ
که خدا او را به عذاب بزرگتر [در آخرت] گرفتار خواهد کرد.
____

غاشیه:25
إِنَّ إِلَیْنَا إِیَابَهُمْ
بی‌تردید بازگشت آنان به سوی ماست،

غاشیه:26
ثُمَّ إِنَّ عَلَیْنَا حِسَابَهُم
و سپس [در آخرت] بی‌تردید حسابشان بر ماست.

( مترجم :: م.ع.ب )

_________________________

 

 

11-سوره ق :: آیه 45 ::

نَّحْنُ أَعْلَمُ بِمَا یَقُـولُونَ وَمَا أَنتَ عَلَیْهِم بِجَبَّارٍ فَذَکِّرْ بِالْقُرْآنِ مَن یَخَافُ وَعِیدِ.

ما به آنچه [از شرک و کفر] می‌گویند داناتریم ، تو نیز تحمیل‌کننده [ایمان] بر آنها نیستی، پس [تنها]، آن کس را که از بیم‌دادن‌های من می‌ترسد، به وسیلة قرآن یادآوری کن.

( ترجمه : م.ع.ب )

نکته ها ::

آفریدگار عالم ، رسول برگزیده اش را ،  تحمیل کننده ایمان و تقوی الهی به مردم قرار نداده است.

ما انسانها هر آنچه را در سینه ها و دلهای خویش از دوگانگی ، شرک ، و از کفر و حق پوشی پنهان و مخفی میداریم ، تنها خدایِ غیب دان از اسرار آن باخبر میباشد.

سپس خداوند عصاره این پیام را به پیامبر بازگو میکند تا به گوش و جان خلق خدا برساند ؛
که ای پیامبر بندگانی که هنوز نور خرد و تعقل خدادادی در آنها خاموش نشده ، و راه درست از نادرست را درک کرده اند ، و از مسیر گمراهی و جهل و سیاهی به راه مستقیمِ هدایت و روشنایی توحید و اندیشه ورزی ، آزادانه ، قدم گذاشته اند ،می فرماید ::

( .....پس [تنها]، آن کس را که از بیم‌دادن‌های من می‌ترسد، به وسیلة قرآن یادآوری کن. )
( سوره ق ، آیه 48 ).

نویسنده مقاله :: #مهدی_گلمحمدی

 

#قرآن_آزادی_و_حقوق_بشر
#پرتوی_از_قرآن

ادامه دارد.

 


قرآن،آزادی و حقوق بشر-3

ارسال  شده توسط  مهدی گلمحمدی ایرانی در 100/2/2 3:10 عصر

قرآن،آزادی و حقوق بشر-3

 


 قرآن،آزادی و حقوق بشر-قسمت سوم-3
 2-سوره انعام ، آیه 107 ::
وَلَوْ شَاءَ اللَّهُ مَا أَشْرَکُوا وَمَا جَعَلْنَاکَ عَلَیْهِمْ حَفِیظًا وَمَا أَنْتَ عَلَیْهِمْ بِوَکِیلٍ (107)
و اگر خدا مى‏ خواست آنان شرک نمى ‏آوردند و ما تو را بر ایشان نگهبان نکرده‏ ایم و تو وکیل آنان نیستى.(107)
 ( مترجم : استاد محمد مهدی فولادوند )
خدا در این آیه به پیامبر اسلام( ص ) امر می فرماید ؛ اگر پروردگارت بخواهد ، همگی مردم روی زمین ، ایمان می آورند ، آیا تو برای آنکه مردم ایمان بیاورند ، میخواهی آنان را مجبور کنی؟
در دین رهایی بخش اسلام قرآنی و محمدی ، هیچ کسی حق تحمیل و اکراه دین ، و همچنین اعمال زور و اجبار برای ایمان آوردن مردم را نمی دهد ؛ و از این رو است که آفریدگار دانا و توانا بارها به رسولش تاکید و یادآوری میکند : اگر پروردگارت اراده میکرد ، همگی مردم روی زمین لاجرم ایمان می آورند ، آیا تو برای آنکه مردم ایمان بیاورند ، میخواهی آنان را مجبور کنی؟
در واقع وقتی پروردگار متعال ، هیچ گونه اکراه و اجباری را در دین ، حتی برای پیامبر اسلام مجاز نمیداند ، دیگر تکلیف بقیه پیروان و مسلمانان راستین این دین حنیف و مردمی مشخص و مبرهن است.
3-سوره هود ، آیه 12 ::
فَلَعَلَّکَ تَارِکٌ بَعْضَ مَا یُوحَى إِلَیْکَ وَضَائِقٌ بِهِ صَدْرُکَ أَنْ یَقُولُوا لَوْلَا أُنْزِلَ عَلَیْهِ کَنْزٌ أَوْ جَاءَ مَعَهُ مَلَکٌ إِنَّمَا أَنْتَ نَذِیرٌ وَاللَّهُ عَلَى کُلِّ شَیْءٍ وَکِیلٌ (12)
و مبادا تو برخى از آنچه را که به سویت وحى مى ‏شود ترک گویى و سینه‏ ات بدان تنگ گردد که مى‏ گویند چرا گنجى بر او فرو فرستاده نشده یا فرشته‏ اى با او نیامده است تو فقط هشداردهنده‏ اى و خدا بر هر چیزى نگهبان است (12)
 4-سوره نور ، آیه 54 ::
 قُلْ أَطِیعُوا اللَّهَ وَأَطِیعُوا الرَّسُـولَ فَإِن تَوَلَّوْا فَإِنَّمَا عَلَیْهِ مَا حُمِّلَ وَعَلَیْکُم مَّا حُمِّلْتُمْ وَإِن تُطِیعُوهُ تَهْتَدُوا وَمَا عَلَى الرَّسُـولِ إِلَّا الْبَلَاغُ الْمُبِینُ.
بگو: از خدا و رسول اطاعت کنید، و اگر روی برتافتید، [بدانید] بر او [=رسول] وظیفه‌ای جز آنچه به عهده‌اش گذاشته شده [=ابلاغ پیام خدا] نیست و بر شماست آنچه [از جهاد و طاعت] که به عهده‌تان گذاشته شده است و اگر از او اطاعت کنید، هدایت شده‌اید و [اگر هم نافرمانی کنید] بر رسول وظیفه‌ای جز ابلاغ روشن [فرمان خدا] نیست [لذا کیفری دنیائی برای شما مقرّر نشده است].
 ترجمه :: م.ع.ب 
نکته ها :: جبار نبودن پیامبر، نفی تحمیل اجباری دین و تأکیدی است بر «لا اکراه فی الدین».
[ سایت و نرم افزار قرآنی مهندس عبدلعلی بازرگان ].
پرورد گار یکتا به پیامبر اسلام و همه موحدین در طول حیات بشریت می آموزد؛ که ما بر همه اعمالی که انسانها از خوب و بد ، شرک و کفر و حق پوشی انجام میدهند کاملاً آگاهیم ، و تو ای پیامبر ، حق هیچگونه تحمیل و اجبار دین و عقاید الهی را ، به بندگان خدا نخواهی داشت.
وقتی حضرت باریتعالی رسول خود را از اجبار و تحمیل دین و اعتقاد به مردم ، نهی میکند و او را از این کار که ضد دستورات الهی است ، کاملاً برحذر میدارد ، دیگر ما انسانها که پیرو دستورات خدا در قرآن هستیم ، هرگز نباید به هر دلیل و علتی اعتقادات دینی و فرامین الهی را که در کتاب قرآن مبین متجلی شده ، با اجبار ، اکراه و تحمیل به مردم تحمیل کنیم ، که اگر خدای ناکرده چنین کنیم ، این کار ما به غایت ضد توحیدی ، ضد قرآنی ، و ضد دستورات پروردگار یکتا در قرآن میباشد. چرا که دین و اعتقاد از امور و باورهای قلبی است ، و هیچگاه نمی توان اندیشه ای دینی را با زور و اجبار به کسی تحمیل کرد ، زیرا آن اعتقاد تحمیلی در قلب فرد تحمیل شونده نمی نشیند ، و اثر منفی و سویی در کردار و رفتار شخص در کوتاه مدت و بویژه در بلند مدت ایجاد می کند.
5-سوره تغابن ، آیه 12 :
 وَأَطِیعُوا اللَّهَ وَأَطِیعُوا الرَّسُـولَ فَإِن تَوَلَّیْتُمْ فَإِنَّمَا عَلَى رَسُولِنَا الْبَلَاغُ الْمُبِینُ.
و خدا را فرمان برید و رسولش را(نیز)فرمان برید، پس اگر روی برتافتید،(بدانید که) وظیفه رسول ما جز ابلاغ آشکار نیست.(=او مأمور اجرای احکام و کیفر منکران نیست، اطاعت از سر ترس بی‌فایده است.)
ترجمه :: مهندس عبدلعلی بازرگان
 نویسنده مقاله :: #مهدی_گلمحمدی
  #قرآن_آزادی_و_حقوق_بشر
 #پرتوی_از_قرآن
 ادامه دارد.

 


   1   2      >